Інклюзивне навчання

Порядок організації інклюзивного навчання в закладах фахової передвищої освіти

15 грудня 2021 року, затверджено Порядок організації інклюзивного навчання в закладах фахової передвищої освіти – можливість організації інклюзивного навчання доступна на всіх рівнях освіти. До підходів визначення особливих освітніх потреб у 2021 році були внесені кординальні зміни. Тепер особливі потреби пов’язані з труднощами у навчанні, а також характером цих труднощів, що дозволить забезпечити підтримку для більшості дітей.

Порядок визначає організаційні засади інклюзивного навчання осіб з особливими освітніми потребами за очною, заочною та дуальною формою здобуття освіти.

Документом передбачено:

  • організаційні засади вступу та навчання осіб з особливими освітніми потребами та створення інклюзивного середовища;
  • можливості для навчання в доступних форматах;
  • вимоги щодо адаптації  територій, будівель, споруд і приміщень гуртожитків для осіб з інвалідністю та маломобільних груп населення;
  • права на спеціальний навчально-реабілітаційний супровід і розумне пристосування;
  • створення навчально-реабілітаційних підрозділів або команд психолого-педагогічного супроводу;
  • можливості для забезпечення на території закладу фахової передвищої освіти соціальних послуг, зокрема супроводу під час інклюзивного навчання, фізичного супроводу осіб з інвалідністю та навчання жестовою мовою.

Інклюзивне навчання на інших рівнях освіти здійснюється за порядками:

  • організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти;
  • інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти;
  • інклюзивного навчання осіб з особливими освітніми потребами в закладах професійної (професійно-технічної) освіти;
  • інклюзивного навчання в закладах вищої освіти;
  • інклюзивного навчання в закладах позашкільної освіти.

Стаття 20 Закону України Про освіту. Інклюзивне навчання

  1. Інклюзивне навчання здобувачів освіти базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників. Організація інклюзивного навчання у закладах освіти на відповідних рівнях освіти здійснюється відповідно до порядків, затверджених Кабінетом Міністрів України.
  1. У разі звернення особи з особливими освітніми потребами або її батьків заклад освіти утворює інклюзивний клас та/або групу в обов’язковому порядку.
    Спеціальний клас та/або група утворюється керівником закладу освіти за погодженням із засновником цього закладу освіти або уповноваженим ним органом.
    Заклади освіти створюють умови для навчання осіб з особливими освітніми потребами відповідно до індивідуальної програми розвитку та з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей.
    Заклад освіти відповідно до законодавства організовує та/або забезпечує надання особам з особливими освітніми потребами психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, а також допоміжних засобів для навчання.
  2. З метою проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дітей, надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, а також забезпечення психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами органи місцевого самоврядування утворюють інклюзивно-ресурсні центри.
  3. Будівлі, споруди і приміщення закладів освіти та інклюзивно-ресурсних центрів повинні відповідати вимогам доступності згідно з державними будівельними нормами і стандартами.
  4. Проектування, будівництво та реконструкція будівель, споруд, приміщень закладів освіти та інклюзивно-ресурсних центрів здійснюються з урахуванням принципів універсального дизайну та/або розумного пристосування.

 

Доступність для навчання осіб з особливими освітніми потребами – це ключовий елемент реалізації принципів рівних можливостей в освітньому процесі кожного його учасника, який спрямований на забезпечення доступності навчального середовища та різноманітних ресурсів для всіх здобувачів вищої освіти, незалежно від їхніх індивідуальних потреб та обмежень.

Основні аспекти доступності в НАСОА включають:

  1. Адаптоване навчання: здобувачам вищої освіти надаються можливості для адаптованого навчання з урахуванням їхніх особистих потреб і можливостей (індивідуальні навчальні плани, додаткова підтримка під час занять, а також доступ до спеціалізованих матеріалів та ресурсів).
  2. Фізична доступність: забезпечення доступності до навчальних приміщень, бібліотеки, аудиторій та інших установлених місць для здобувачів з обмеженими можливостями або фізичними обмеженнями.
  3. Інформаційна підтримка: надання інформаційної підтримки здобувачам щодо їх прав та можливостей, доступних ресурсів, а також інших аспектів, пов’язаних з доступністю та інклюзією.
  4. Технологічна підтримка: забезпечення доступу до спеціалізованих технологій та програмного забезпечення для здобувачів з різними типами обмежень.
  5. Психологічна та соціальна підтримка: надання психологічної та соціальної підтримки для здобувачів з обмеженими можливостями або іншими індивідуальними потребами, щоб допомогти їм успішно адаптуватися до умов навчання та досягти своїх освітніх цілей.

В цілому, доступність для здобуття освіти в НАСОА має на меті створення відкритого, дружнього та інклюзивного навчального середовища, в якому всі учасники освітнього процесу мають рівні можливості для навчання та особистого розвитку.

Порядок супроводу осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення в Національній академії статистики, обліку та аудиту затверджений наказом ректора від 24.05.2018 р. № 61.

Відповідно до затвердженого Порядку вхід до навчального корпусу Академії осіб з інвалідністю або моломобільних груп населення (далі – відвідувачів) здійснюється згідно з покажчиками, встановленими на території Академії, через службовий вхід, обладнаний пандусом. За необхідності відвідувачі можуть скористатись переговорним пристроєм, встановленим при вході, та викликати для супроводу чергового вахтера.

В приміщенні Академії відвідувачі користуються ліфтом, за допомогою якого піднімаються на потрібний поверх. Черговий вахтер супроводжує відвідувачів до ліфта та запрошує для подальшого їх супроводу методиста відповідного навчального підрозділу.

За необхідності співробітник Академії, що супроводжував відвідувачів, надає їм допомогу при виході з навчального корпусу.

Контакти відповідальних працівників

  • Відділ адміністративно-господарського забезпечення: +380 (44) 484-47-71
  • Психологічна підтримка: +380 (93) 623-32-78 – Козловська Ганна Альфредівна
  • Медичний працівник: +380 (44) 486-73-62, +380 (66) 570-61-64 – Овраменко Людмила Петрівна
  • Дистанційний відділ: +380 (44) 486-30-62 – Майструк Юлія Володимирівна